Pandemia din România, în locuri de muncă pierdute: așa înțelegi cât de gravă este problema, de fapt

de: Alexandru Puiu
16 12. 2021

Data viitoare când vezi un hotel părăsit sau un restaurant închis pentru totdeauna, s-ar putea să aibă legătură destul de mult cu impactul pandemiei asupra industriei HoReCa de pe meleaguri mioritice. Forța de muncă din acest domeniu s-a dus în cap.

În aproximativ 18 luni, de când a fost impus primul val masiv de restricții asupra industriei turismului de la noi, aproximativ 30% din forța de muncă din restaurante, hoteluri, baruri, complexe balneo-climaterice a dispărut. Valoarea cu pricina a fost verbalizată de către Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România, FIHR.

Industria HoReCa, îngropată de pandemie și de noi

„În 2020, am înregistrat 14,4 milioane de înnoptări, față de aproximativ 30 de milioane de înnoptări în 2019, deci o scădere de peste 50%. În 2021, avem aproape 20 de milioane de înnoptări, în creștere cu 5 milioane față de 2020. Cel mai mare prejudiciu în industria noastră este că am pierdut peste 30% din forța de muncă. Forță de muncă forțată să migreze spre alte sectoare, e firesc și absolut corect.

Unii au mers spre retail, IT, construcții. Am văzut bucătari care lucrau acum în curierat. Să pierzi 30% din forța de muncă în circa 18 luni e un prejudiciu enorm pe care foarte greu îl vom compensa, mai ales în condițiile în care din partea statului nu există nicio reacție și atunci trebuie să reacționăm noi prin campanii de atragere a lor, mărind salariile în măsura în care business-urile se dovedesc suficient de sustenabile”, a afirmat Ile, potrivit Agerpres.

Nu a ajutat industria turismului de la noi nici faptul că țara noastră nu este promovată suficient în occident ca o destinație turistică atractivă.  „Alt prejudiciu mare pe care l-am înregistrat în acest sector în aceste 18 luni a fost faptul că România a ieșit total de pe zona de promovare. Reacția noastră ca stat a fost „Este pandemie, lumea nu circulă și oprim prezența noastră pe tot ce înseamnă promovare externă”. Doi ani de zile România nu a contat, Vă dați seama cât de greu va fi acum să întoarcem acest mesaj. Acest decalaj pe care noi l-am avut față de țările performante în turism s-a adâncit, din păcate.

În loc să profităm de faptul că a existat o criză care ne-a dus pe toți la un nivel mai jos al turismului și ne dădea o șansă de a face un start mai bun, n-am făcut-o și, din păcate, aceste decalaje s-au adâncit. Statul român nu are încă nicio strategie pe ceea ce înseamnă turism sau promovare. Munca noastră ca federație este să susținem existența unei strategii pentru turism pe termen mediu și lung. Din păcate, prea mult gândim pentru ziua de mâine. Vrem, nu vrem, turismul va trebui să mizeze pe forța de muncă din afară, pentru că România nu mai produce suficient în așa fel să acopere necesarul joburilor din turism”, a menționat șeful FIHR.